Balkanlar ve Dalmaçya Kıyıları Gezisi – Bölüm 1: Rota

Balkanlar ve Dalmaçya Kıyıları Gezisi – Bölüm 2: Zadar
14/04/2024

Arabayla 11 Günlük Yurt Dışı Gezisi: Hırvatistan, Bosna-Hersek ve Karadağ

Balkanlar ve Dalmaçya kıyılarına uzanan bir seyahat yapmayı epeydir istiyorduk ama bir türlü sıra ona gelmemişti. Bir başka rotada seyahat ederken Bulgaristan ve Sırbistan’a uğrayıp Sofya ve Belgrad şehirlerini görmüş ve bir yılbaşı tatilinde Hırvatistan’da Zagreb şehrini ziyaret etmiş olsak da, bu bölgeye daha kapsamlı bir gezi yapma fikri hep aklımızdaydı.

Sonunda bu Balkanlar sevdamızı 29 Temmuz – 8 Ağustos 2019 tarihleri arasında Dalmaçya Kıyılarına kadar ineceğimiz ve hem şehir turu, hem de deniz tatili yapacağımız bir plan haline getirdik. Bu şekilde gerçekten çok güzel oldu ama tadı damağımızda kaldı çünkü elimizdeki süre her yeri görmeye yetmedi. O yüzden öncelik sıramıza göre bir gezi rotası planladık ve bu planda Dalmaçya Kıyılarındaki Hırvatistan’a ait adalar bir sonraki seyahatimize kaldı. Onlara bir başka zaman sadece deniz tatili planladığımızda gideceğiz çünkü bu tatilde denize girmenin yanında, bazı önemli şehirleri gezmek gibi bir hevesimiz de vardı.

Balkanlar ve Dalmaçya

Balkanlar ve Dalmaçya Gezi Rotamız

Bizim Balkanlar ve Dalmaçya gezimiz Hırvatistan, Bosna-Hersek ve Karadağ ülkelerini kapsayacak şekilde idi. Mostar dışında hep kıyı şehirlerini seçtik. Şehir bazında bakacak olursak rotamız şu şekilde idi.

İstanbul – Zadar – Split – Mostar – Dubrovnik – Kotor – Budva – İstanbul

Rotamıza haritada bakmak isterseniz şu şekilde gözüküyordu.

© googlemaps

Aslında birçok insan için yorucu olabilecek bir şekilde başladık bu yolculuğa ve arabayı iki kişi dönüşümlü kullanarak 17.5 saat sürüş ve 1.5 saat sınır geçişleri olmak üzere toplamda 19 saatte İstanbul’dan Hırvatistan’ın Zadar şehrine vardık ve hemen otelimize yerleşip, güzel bir uyku çektik.

Ayrıntı verecek olursak ilk günkü yolculuğumuz şöyle geçti:

Gece 03:30 gibi İstanbul’dan yola çıktık ve 2.5 saatte Edirne Kapıkule sınırına geldik. Burada geçiş 50 dk sürdü. Aslında şanslıydık çünkü bu mevsimde yurt dışında yaşayan Türklerin tatil ziyaretleri nedeniyle bazen çok uzun kuyruklar olabiliyor.

07:30 gibi sınırı geçip, tekrar yola çıktık ve 4 saat sonra yani 11:30’da Sırbistan sınırına geldik. Bulgaristan’dan çıkış 10 dk, Sırbistan’a giriş ise 15 dk sürdü. Benzin ve ihtiyaç molaları dışında pek durmadan saat 16:50’de Hırvatistan sınırına geldik. Sırbistan çıkış ve Hırvatistan giriş işlemleri 10-15 dk kadar sürdü. Oradan yola devam edip, Dalmaçya Kıyılarına doğru inmeye başladık ve gece saat 22:30 gibi Zadar’daki otelimize vardık.

Yol hazırlıkları

Biz arabamızla yurt dışına çıkacağımız zaman mutlaka yanımıza tatil boyunca yetecek kadar su alırız. Hem bizim burada su daha ucuz, hem de yurt dışında seveceğimiz tatta su bulmakta zorlanıyoruz. 6’lı 1.5 litrelik paketlerden arabanın arkasına epey bir su depoladık. Su dışında tabii ki bazı atıştırmalık yiyecek ve ilaçlarımızı da aldık yanımıza.

Bunlar dışında bizim araçta yedek stepne yerine tamir kiti olduğu için biz yurt dışına çıkarken ayrıca satın aldığımız mini stepneyi yanımızda götürüyoruz. Lastiğin yarılması durumunda çekici ile uğraşmaktan kurtulmuş oluruz diye böyle yapıyoruz ama şükür henüz öyle bir aksilik yaşamadık.

Evrak olarak ise tabii ki ehliyet ve araç ruhsatı şart, bunların dışında kaskomuza yurt dışı zeyili yaptırıyoruz ve olmazsa olmaz bir işlem olan yeşil sigortayı yaptırıyoruz. Bir de belki biliyorsunuzdur, artık yurt dışı çıkış harcı internet vergi dairesi IVD üzerinden online olarak ödenebiliyor. Gönül isterdi ki böyle bir vergi hiç olmasın ama maalesef var. Ama neyse ki bu şekilde ödeyerek sınırda bir de onunla uğraşmak zorunda kalmıyoruz.

Bunun yanısıra bir de güzergah üzerinde vignet alınması gereken ülkeler olup olmadığına bakıp, olanlar için önceden online olarak satın alıyoruz. Bu rotada sadece Bulgaristan için vignet almamız gerekti ve onu da resmi siteleri olan bgtoll.bg üzerinden aldık.

Diğer ülkelerde otoyol kullandığınızda genellikle gişelerde ödeme yapılıyor. Bu arada Hırvatistan 2024 yılı sonuna doğru elektronik vignet uygulamasına geçme kararı almış, aklınızda olsun.

Gezimizden bir kaç kare

Öncelikle bu tatilimizde gördüğümüz yerler ile ilgili fikir verebilecek bir kaç fotoğraf paylaşalım, sonra ayrıntılı anlatmaya başlarız :)

Dalmaçya Kıyıları
Sveti Stefan – Budva, Karadağ

Bu gezimizin ayrıntılı hikayesini bir yazı dizisi olarak paylaşacağız, takipte kalırsanız mutlu oluruz.

Gezimizin ilk durağı olan Zadar şehrinin yazısına buradan ulaşabilirsiniz.

İstanbul Üniversitesi İngiliz Filolojisi mezunu. İstanbul Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu Okutmanı. Öğretmenlik, çevirmenlik, editörlük, yazarlık hepsi denendi ama tabii yetmedi, sürekli yeni ve farklı bir şey yapma arzusu ile ortaya karışık aktiviteler eklendi. Tiyatro kurslarına gitmeler, dublaj dersi almalar, falan filan. Belki de Yay burcu olması nedeniyle haddinden fazla meraklı ve kesinlikle her türlü makul sınırın çok ötesinde gezip tozma, keşfetme delisi. Kendisi gibi gezgin ruhlu Hür Tavaşoğlu ile evli. Evli ama çocuksuz : ) "Bence tatil bana özel, biraz değişik, biraz da sürprizli olmalı" diyerek başladığı ve gezilerini anlattığı “Bence Tatil” sitesi Hürriyet Gazetesinin 2013 Bumerang Blog/Websitesi Yarışmasında birinci oldu. Öğretme ve anlatma meraklısı olduğu için her konuda ille de söyleyecek birşeyi var. O yüzden de bu sitede kendisinden sadece gezi yazıları değil, kah kitap yorumu, kah film veya dizi tavsiyesi de bulabilirsiniz, şaşırmayın.

Soğuk bir kış günü İstanbul Kadıköy’de doğmuş. İstanbul Teknik Üniversitesi Maden Mühendisliği bölümü mezunu. Özel sektörde yönetici olarak çalışmakta. Çocukluğundan beri teknoloji düşkünü. Komşu bakkal Ata Amca'sının teybini ödünç alıp Sinclair Spectrum 48K bilgisayarına kasetten oyun yüklediği günleri halen hatırlayıp, teknolojinin bu kadar kısa zamanda ne kadar çok ilerlediğine bazen şaşırıyor. Hayatta olmazsa olmazı gezmek, seyahat etmek ve yeni yerler keşfetmek. Yurtdışına ilk çıkışı 30 yaşlarına yakın bir zamanda olduğu için hala hayıflanır ve belki de bu yüzden arayı kapatmak için zaman ve para elverdikçe o ülke senin, bu ülke benim dolaşmakta... Bencetatil.com’un sahibesi Dilek V. Tavaşoğlu ile evli. İki gezgin ruh bir araya gelince hem gezmek, hem de gezip gördüklerini anlatıp başka seyahat severlere aktarmak ortak tutkuları oldu.